I kampen mellem Mercedes-Benz EQC og Porsche Taycan står vi over for et klassisk dilemma: praktisk SUV eller station/estate? Mercedes-Benz EQC og Porsche Taycan deler meget af deres teknologi, men oplevelsen bag rattet og i hverdagen er overraskende forskellig. I denne sammenligning går vi i dybden med deres styrker og forskelle – fra vægt og acceleration til rækkevidde og opladningstid.
Sammenlign de vigtigste nøgletal for bilerne.
Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo tager en tidlig føring – den vejer cirka 110 kg mindre end Mercedes-Benz EQC 2020 400 4MATIC. Det giver en mærkbar forskel i køredynamik og adræthed, især i bytrafik og sving. Mercedes-Benz EQC 2020 400 4MATIC er højere, Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo er bredere, hvilket kan være afgørende for familier og weekendture.
Sammenlign bilernes størrelse – længde, bredde, højde og akselafstand – så du ved, hvad der passer til din hverdag.
En standard dansk parkeringsplads er minimum 2,5 meter bred (hvid linje), men nyere pladser er ofte 2,7 meter brede for øget komfort (blå linje). Din bils størrelse og afstand til kanterne vises, så du nemt kan vurdere pladsen.
Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo har en større brugbar batterikapacitet – 3.7 kWh mere end Mercedes-Benz EQC 2020 400 4MATIC. Det kan give længere rækkevidde og færre ladestop. Mercedes-Benz EQC 2020 400 4MATIC benytter en 400 V-arkitektur, mens Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo kører med 800 V. Det kan påvirke ladehastighed og effektivitet ved hurtigopladning. Mercedes-Benz EQC 2020 400 4MATIC anvender NCM622-kemi, mens Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo bruger NCM721. Forskellen i katodemateriale kan spille en rolle i forhold til energitæthed, levetid og bæredygtighed. Mercedes-Benz EQC 2020 400 4MATIC har en batterikonfiguration på 96s4p, sammenlignet med 198s2p i Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo. Det afspejler forskelle i opbygning og køling.
Sammenlign bilernes batteri teknologi og batteri kapacitet.
Sammenlign bilernes ladeteknologi, ladeeffekt og praktiske funktioner som Plug & Charge og forvarmning.
Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo klarer sig også bedre i den virkelige verden med ca. NaN km længere rækkevidde i EVDB's testscenarie. Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo bruger omkring 17 Wh/km mindre i mildt vejr, hvilket kan give lavere driftsomkostninger i det danske klima. Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo er også mere effektiv i kolde forhold med ca. 21 Wh/km lavere forbrug, hvilket kan være vigtigt i vintermånederne.
Sammenlign bilernes forbrug og se hvad det svarer til i km/100km
Sammenlign bilernes forbrug i sommervejr og se hvad det svarer til i km/100km
Sammenlign bilernes forbrug i vintervejr og se hvad det svarer til i km/100km
Sammenlign bilernes reelle rækkevidde i sommervejr
Sammenlign bilernes reelle rækkevidde i vintervejr
Begge modeller opnår topkarakter med 5 stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedstest. Mercedes-Benz EQC 2020 400 4MATIC beskytter voksne bedre, Mercedes-Benz EQC 2020 400 4MATIC har højere børnesikkerhed, Mercedes-Benz EQC 2020 400 4MATIC yder bedre beskyttelse af bløde trafikanter, Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo scorer højere på sikkerhedsassistentsystemer.
Sammenlign bilernes Euro NCAP sikkerhedsresultater
Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo er hurtigere fra 0-100 km/t og klarer det 1.4 sekunder hurtigere end Mercedes-Benz EQC 2020 400 4MATIC. Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo har 190 hk mere, hvilket giver en mere kraftfuld køreoplevelse. Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo leverer 90 Nm mere drejningsmoment, hvilket kan mærkes ved acceleration og træk. Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo har en højere topfart med 70 km/t mere på toppen. Porsche Taycan 2022 GTS Sport Turismo tilbyder også op til NaN km mere rækkevidde på en fuld opladning.
Sammenlign bilernes ydelse