I kampen mellem Kia e-Niro og Toyota Proace står vi over for et klassisk dilemma: praktisk SUV eller small passenger van? Kia e-Niro og Toyota Proace deler meget af deres teknologi, men oplevelsen bag rattet og i hverdagen er overraskende forskellig. I denne sammenligning går vi i dybden med deres styrker og forskelle – fra vægt og acceleration til rækkevidde og opladningstid.
Sammenlign de vigtigste nøgletal for bilerne.
Toyota Proace 2024 City Verso Electric L1 50 kWh tager en tidlig føring – den vejer cirka 1 kg mindre end Kia e-Niro 2018 64 kWh. Det giver en mærkbar forskel i køredynamik og adræthed, især i bytrafik og sving. Toyota Proace 2024 City Verso Electric L1 50 kWh er dog højere og bredere og tilbyder mere plads til både passagerer og bagage, hvilket kan være afgørende for familier og weekendture.
Sammenlign bilernes størrelse – længde, bredde, højde og akselafstand – så du ved, hvad der passer til din hverdag.
En standard dansk parkeringsplads er minimum 2,5 meter bred (hvid linje), men nyere pladser er ofte 2,7 meter brede for øget komfort (blå linje). Din bils størrelse og afstand til kanterne vises, så du nemt kan vurdere pladsen.
Kia e-Niro 2018 64 kWh har en større brugbar batterikapacitet – 14.0 kWh mere end Toyota Proace 2024 City Verso Electric L1 50 kWh. Det kan give længere rækkevidde og færre ladestop. Kia e-Niro 2018 64 kWh anvender NCM622-kemi, mens Toyota Proace 2024 City Verso Electric L1 50 kWh bruger LFP. Forskellen i katodemateriale kan spille en rolle i forhold til energitæthed, levetid og bæredygtighed. Kia e-Niro 2018 64 kWh leveres med 150,000 km batterigaranti, mens Toyota Proace 2024 City Verso Electric L1 50 kWh tilbyder 200,000 km. Det kan være værd at overveje ift. langsigtet ejerskab.
Sammenlign bilernes batteri teknologi og batteri kapacitet.
Sammenlign bilernes ladeteknologi, ladeeffekt og praktiske funktioner som Plug & Charge og forvarmning.
Toyota Proace 2024 City Verso Electric L1 50 kWh klarer sig også bedre i den virkelige verden med ca. NaN km længere rækkevidde i EVDB's testscenarie. Kia e-Niro 2018 64 kWh bruger omkring 40 Wh/km mindre i mildt vejr, hvilket kan give lavere driftsomkostninger i det danske klima. Kia e-Niro 2018 64 kWh er også mere effektiv i kolde forhold med ca. 47 Wh/km lavere forbrug, hvilket kan være vigtigt i vintermånederne.
Sammenlign bilernes forbrug og se hvad det svarer til i km/100km
Sammenlign bilernes forbrug i sommervejr og se hvad det svarer til i km/100km
Sammenlign bilernes forbrug i vintervejr og se hvad det svarer til i km/100km
Sammenlign bilernes reelle rækkevidde i sommervejr
Sammenlign bilernes reelle rækkevidde i vintervejr
Sammenlign bilernes Euro NCAP sikkerhedsresultater
Kia e-Niro 2018 64 kWh er hurtigere fra 0-100 km/t og klarer det 3.9 sekunder hurtigere end Toyota Proace 2024 City Verso Electric L1 50 kWh. Kia e-Niro 2018 64 kWh har 68 hk mere, hvilket giver en mere kraftfuld køreoplevelse. Kia e-Niro 2018 64 kWh leverer 135 Nm mere drejningsmoment, hvilket kan mærkes ved acceleration og træk. Kia e-Niro 2018 64 kWh har en højere topfart med 35 km/t mere på toppen. Toyota Proace 2024 City Verso Electric L1 50 kWh tilbyder også op til NaN km mere rækkevidde på en fuld opladning.
Sammenlign bilernes ydelse