I kampen mellem BYD DOLPHIN og Citroen e-SpaceTourer står vi over for et klassisk dilemma: kompakt hatchback eller small passenger van? BYD DOLPHIN og Citroen e-SpaceTourer deler meget af deres teknologi, men oplevelsen bag rattet og i hverdagen er overraskende forskellig. I denne sammenligning går vi i dybden med deres styrker og forskelle – fra vægt og acceleration til rækkevidde og opladningstid.
Sammenlign de vigtigste nøgletal for bilerne.
BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh tager en tidlig føring – den vejer cirka 323 kg mindre end Citroen e-SpaceTourer 2024 XL 50 kWh. Det giver en mærkbar forskel i køredynamik og adræthed, især i bytrafik og sving. Citroen e-SpaceTourer 2024 XL 50 kWh er dog højere og bredere og tilbyder mere plads til både passagerer og bagage, hvilket kan være afgørende for familier og weekendture.
Sammenlign bilernes størrelse – længde, bredde, højde og akselafstand – så du ved, hvad der passer til din hverdag.
En standard dansk parkeringsplads er minimum 2,5 meter bred (hvid linje), men nyere pladser er ofte 2,7 meter brede for øget komfort (blå linje). Din bils størrelse og afstand til kanterne vises, så du nemt kan vurdere pladsen.
BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh har en større brugbar batterikapacitet – 14.2 kWh mere end Citroen e-SpaceTourer 2024 XL 50 kWh. Det kan give længere rækkevidde og færre ladestop. BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh anvender LFP-kemi, mens Citroen e-SpaceTourer 2024 XL 50 kWh bruger NCM. Forskellen i katodemateriale kan spille en rolle i forhold til energitæthed, levetid og bæredygtighed. BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh har en batterikonfiguration på 126s1p, sammenlignet med 108s2p i Citroen e-SpaceTourer 2024 XL 50 kWh. Det afspejler forskelle i opbygning og køling. BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh leveres med 200,000 km batterigaranti, mens Citroen e-SpaceTourer 2024 XL 50 kWh tilbyder 160,000 km. Det kan være værd at overveje ift. langsigtet ejerskab.
Sammenlign bilernes batteri teknologi og batteri kapacitet.
Sammenlign bilernes ladeteknologi, ladeeffekt og praktiske funktioner som Plug & Charge og forvarmning.
Citroen e-SpaceTourer 2024 XL 50 kWh klarer sig også bedre i den virkelige verden med ca. NaN km længere rækkevidde i EVDB's testscenarie. BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh bruger omkring 81 Wh/km mindre i mildt vejr, hvilket kan give lavere driftsomkostninger i det danske klima. BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh er også mere effektiv i kolde forhold med ca. 94 Wh/km lavere forbrug, hvilket kan være vigtigt i vintermånederne.
Sammenlign bilernes forbrug og se hvad det svarer til i km/100km
Sammenlign bilernes forbrug i sommervejr og se hvad det svarer til i km/100km
Sammenlign bilernes forbrug i vintervejr og se hvad det svarer til i km/100km
Sammenlign bilernes reelle rækkevidde i sommervejr
Sammenlign bilernes reelle rækkevidde i vintervejr
Sammenlign bilernes Euro NCAP sikkerhedsresultater
BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh er hurtigere fra 0-100 km/t og klarer det 6.3 sekunder hurtigere end Citroen e-SpaceTourer 2024 XL 50 kWh. BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh har 68 hk mere, hvilket giver en mere kraftfuld køreoplevelse. BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh leverer 90 Nm mere drejningsmoment, hvilket kan mærkes ved acceleration og træk. BYD DOLPHIN 2023 60.4 kWh har en højere topfart med 30 km/t mere på toppen. Citroen e-SpaceTourer 2024 XL 50 kWh tilbyder også op til NaN km mere rækkevidde på en fuld opladning.
Sammenlign bilernes ydelse