Sammenligning af Citroen, Peugeot

Citroen e-Berlingo vs Peugeot iOn

I kampen mellem Citroen e-Berlingo og Peugeot iOn står vi over for et klassisk dilemma: small passenger van eller kompakt hatchback? Citroen e-Berlingo og Peugeot iOn deler meget af deres teknologi, men oplevelsen bag rattet og i hverdagen er overraskende forskellig. I denne sammenligning går vi i dybden med deres styrker og forskelle – fra vægt og acceleration til rækkevidde og opladningstid.

car

Citroen e-Berlingo M 50 kWh (2024)

car

Peugeot iOn (2011)

Vigtigste data

Sammenlign de vigtigste nøgletal for bilerne.

Rækkevidde (min–max)
165–355 km
60–135 km
Rækkevidde sommer
205–355 km
80–135 km
Rækkevidde vinter
165–245 km
60–90 km
Hestekræfter
136 hk
64 hk
0-100 km/t
12 s
16 s
Topfart
132 km/t
130 km/t
Trailer (med bremser)
750 kg
-
Bagagerum
775 L
166 L
Hurtigladning (max)
100 kW
40 kW
Hjemmeladningstid
7.4 kW
8 t
4t 45m
Hurtigladningstid (10-80%)
28 min
21 min
Forbrug (min–max)
141–303 Wh/km
107–242 Wh/km
Varmepumpe
Ja
Nej

Størrelse

Peugeot iOn 2011 tager en tidlig føring – den vejer cirka 671 kg mindre end Citroen e-Berlingo 2024 M 50 kWh. Det giver en mærkbar forskel i køredynamik og adræthed, især i bytrafik og sving. Citroen e-Berlingo 2024 M 50 kWh er dog højere og bredere og tilbyder mere plads til både passagerer og bagage, hvilket kan være afgørende for familier og weekendture.

Dimensioner og kapacitet

Sammenlign bilernes størrelse – længde, bredde, højde og akselafstand – så du ved, hvad der passer til din hverdag.

Bredde
1.921 mm.
1.475 mm.
Længde
4.403 mm.
3.474 mm.
Højde
1.803 mm.
1.600 mm.
Akselafstand
2.785 mm.
2.550 mm.
Bagagerum
775 L
166 L
Bagagerum max
3.000 L
860 L
Bagagerum Frunk
-
-
Max. tagbelastning
50 kg
-
Tagbøjler
Nej
Nej
Anhænger træk?
Ja
Nej
Max træk med bremser
750 kg
-
Max træk uden bremser
750 kg
-
Antal sæder
5
4
ISOFIX
2
2

Parkering

40 cm40 cm29 cm39 cm29 cm39 cm
Citroen e-Berlingo M 50 kWh1921mm × 4403mm
86 cm86 cm51 cm61 cm51 cm61 cm
Peugeot iOn 1475mm × 3474mm
Komfort bredde (2,7m)
Normal bredde (2,5m)

En standard dansk parkeringsplads er minimum 2,5 meter bred (hvid linje), men nyere pladser er ofte 2,7 meter brede for øget komfort (blå linje). Din bils størrelse og afstand til kanterne vises, så du nemt kan vurdere pladsen.

Batteri & Opladning

Citroen e-Berlingo 2024 M 50 kWh har en større brugbar batterikapacitet – 35.5 kWh mere end Peugeot iOn 2011. Det kan give længere rækkevidde og færre ladestop.

Batteri

Sammenlign bilernes batteri teknologi og batteri kapacitet.

Arkitektur
400 V
-
Batteri type
Lithium-ion
Lithium-ion
Brugbar kapacitet
50 kWh
15 kWh
Nominal kapacitet
52 kWh
16 kWh
Batteri arkitektur
-
-
Katodemateriale
LFP
-
Garanti (km)
160.000 km.
-
Garanti (år)
8 år
-
Forvarming af batteri
Nej
Nej
Forvarming af batteri på navigationssystem
Nej
Nej
Plug & Charge understøttet
Nej
Nej
Plug & Charge kommunikationsprotokol
-
-

Opladning

Sammenlign bilernes ladeteknologi, ladeeffekt og praktiske funktioner som Plug & Charge og forvarmning.

Hurtigladestik
CCS
CHAdeMO
Hurtigladningseffekt (maks.)
100 kW
40 kW
Hurtigladningseffekt (10-80%)
-
-
Hurtigladetid (10-80%)
28 min
21 min
Hurtigladehastighed
350 km/t
170 km/t
Ladestik hjemme
Type 2
Type 1
Hjemmeladningstid
7.4 kW
8 t ours
4t 45m
Hjemmeladehastighed
30 km/t
18 km/t
Autocharge understøttet
Ja
Nej
Plug & Charge understøttet
Nej
Nej
Plug & Charge kommunikationsprotokol
-
-
Forvarming af batteri
Nej
Nej
Forvarming via navigation
Nej
Nej
Hurtigopladning Citroen e-Berlingo (2024)
Opladningstider ved Hurtigopladning
Hurtigopladning Peugeot iOn (2011)
Opladningstider ved Hurtigopladning

Forbrug og rækkevidde

Peugeot iOn 2011 klarer sig også bedre i den virkelige verden med ca. NaN km længere rækkevidde i EVDB's testscenarie. Peugeot iOn 2011 bruger omkring 44 Wh/km mindre i mildt vejr, hvilket kan give lavere driftsomkostninger i det danske klima. Peugeot iOn 2011 er også mere effektiv i kolde forhold med ca. 57 Wh/km lavere forbrug, hvilket kan være vigtigt i vintermånederne.

Forbrug

Sammenlign bilernes forbrug og se hvad det svarer til i km/100km

Gns. forbrug
141 - 303 Watt/km.
107 - 242 Watt/km.
CO2 udledning
0 g/km
0 g/km
Svarer til brændstofforbrug
2.4 l/100km
1.9 l/100km l/100km undefined

Forbrug sommer

Sammenlign bilernes forbrug i sommervejr og se hvad det svarer til i km/100km

By
141 Watt/km.
107 Watt/km.
Motorvej
244 Watt/km.
181 Watt/km.
Blandet
189 Watt/km.
145 Watt/km.

Forbrug vinter

Sammenlign bilernes forbrug i vintervejr og se hvad det svarer til i km/100km

By
204 Watt/km.
161 Watt/km.
Motorvej
303 Watt/km.
242 Watt/km.
Blandet
250 Watt/km.
193 Watt/km.

Rækkevidde sommer

Sammenlign bilernes reelle rækkevidde i sommervejr

By
355 km
135 km
Motorvej
205 km
80 km
Blandet
265 km
100 km

Rækkevidde vinter

Sammenlign bilernes reelle rækkevidde i vintervejr

By
245 km
90 km
Motorvej
165 km
60 km
Blandet
200 km
75 km
Reel Rækkevidde Citroen e-Berlingo (2024)
Rækkevidde spænder mellem: 165 - 355 km
Reel Rækkevidde Peugeot iOn (2011)
Rækkevidde spænder mellem: 60 - 135 km

Sikkerhed

Euro NCAP

Sammenlign bilernes Euro NCAP sikkerhedsresultater

Euro NCAP score
-
4
Test år
-
2011
Sikkerhedssystemer
-
86 %
Beskyttelse af voksne
-
73 %
Beskyttelse af børn
-
78 %
Beskyttelse af fodgængere
-
48 %

Ydelse

Citroen e-Berlingo 2024 M 50 kWh er hurtigere fra 0-100 km/t og klarer det 4.2 sekunder hurtigere end Peugeot iOn 2011. Citroen e-Berlingo 2024 M 50 kWh har 72 hk mere, hvilket giver en mere kraftfuld køreoplevelse. Citroen e-Berlingo 2024 M 50 kWh leverer 80 Nm mere drejningsmoment, hvilket kan mærkes ved acceleration og træk. Citroen e-Berlingo 2024 M 50 kWh har en højere topfart med 2 km/t mere på toppen. Citroen e-Berlingo 2024 M 50 kWh har forhjulstræk, mens Peugeot iOn 2011 benytter baghjulstræk. Det kan påvirke vejgreb og køredynamik afhængigt af vejret. Peugeot iOn 2011 tilbyder også op til NaN km mere rækkevidde på en fuld opladning.

Ydelse

Sammenlign bilernes ydelse

Trækhjul
Forhjulstræk
Forhjulstræk
Topfart
132 km/t
130 km/t
0-100 km/t
12 s
16 s
Hestekræfter
136 hk
64 hk
Kw
100 Kw
47 Kw
Torque
260 Nm
180 Nm

Brugere sammenligner også Citroen e-Berlingo 2024 med...

Brugere sammenligner også Peugeot iOn 2011 med...